از آنچه به كارت مي آيد بپرس و آنچه را به كارت نمي آيد واگذار . [امام علي عليه السلام] صفحه اصلی > اخبار 
درباره بيمارستان|نقشه سايت|سايت دانشگاه علوم پزشكي همدان|پايگاه خبري وبدا-همدان|FA|En


  چاپ        ارسال به دوست

تغذیه

نقش ویتامین‌ها و املاح در کاهش وزن

نقش ویتامین ها در کاهش وزن

 

·      

·         

اگر به دنبال وزن ایده‌آل هستید و می‌خواهید خوش تیپ باشید این مطلب به دردتان می‌خورد. باید بدانید برخی از ویتامین‌ها و مواد معدنی می‌توانند به لاغری و کاهش وزن کمک کنند.

آهن، ویتامینC، منیزیم و غیره در خدمت زیبایی اندام شما خواهند بود. برای آشنایی با شیوه‌ی لاغری این مواد مغذی با ما همراه باشید.

ویتامین C: تجمع چربی‌ها را محدود می‌کند

ویتامین C می‌تواند همیار لاغری شما باشد. می‌پرسید چگونه؟ ویتامین Cمی‌تواند نقش موثری در سنتز نورآدرنالین داشته باشد. نورآدرنالین ماده‌ای است که از غدد فوق کلیوی ترشح می‌شود و تجمع چربی‌ها را محدود می‌کند. اما همه چیز به همین جا ختم نمی‌شود. این ریز مغذی موثر همچنین باعث می‌شود بدن راحت‌تر آهن را جذب کند برای همین خاصیت ضدخستگی دارد.

وقتی شما احساس شادابی می‌کنید و خسته نیستید تحرک بیشتری خواهید داشت. خودتان بهتر می‌دانید که تحرک بیشتر مساوی است با تجمع کمتر چربی‌ها در بدن. حواستان باشد که استرس و فشارهای روحی میزان ویتامین C بدن را کاهش می‌دهد برای همین است که بیشتر افراد در دورانی که فشارهای روحی بیشتری تحمل می‌کنند چاق‌تر می‌شوند.

مواد غذایی سرشار از ویتامین C: انگور فرنگی، جعفری وگریپ‌فروت

 

ویتامین B: سلاحی برای مبارزه با گرسنگی

ویتامین‌های گروه B، استرس، فشارهای روحی و به همین ترتیب خطر اضافه وزن را کاهش می‌دهند. واقعیت این است که این ویتامین‌ها باعث تولید ناقل‌های عصبی یا همان نروترانسمتورهایی( مانند تریپتوفان، دوپامین، سروتونین) می‌شوند که اعصاب شما را آرام می‌کنند. در این صورت میل به ناخنک زدن، پرخوری یا نیاز شدید به مواد غذایی شیرین کاهش می‌یابد. ویتامین‌های B6 و B9 نیز به بهبود عملکرد غده‌ی تیروئید کمک می‌کنند. اختلال در کار تیروئید روی وزن تأثیر می‌گذارد. البته حواستان باشد دریافت ویتامین B6 نباید بیش از 200 میلی گرم در روز باشد زیرا دز بالای آن باعث ایجاد مسمومیت می‌شود.

مواد غذایی سرشار از ویتامین B: ویتامین B6 به میزان قابل توجهی در سیر ، گردو، ویتامین B9 در شاهی   یا اسفناج  وجود دارد.

کلسیم: همیار لاغری

هر چند هنوز دانشمندان به درستی نمی‌دانند کلسیم با چه مکانیزمی باعث کاهش وزن می‌شود اما نتایج پژوهش‌های متعدد نشان می‌دهد که این ماده‌ی معدنی شما را لاغر می‌کند.

محققان معتقدند افرادی که روزانه کمتر از 780 میلی گرم کلسیم دریافت می‌کنند بیشتر در معرض اضافه وزن قرار می‌گیرند و خانم‌هایی که 780 میلی گرم کلسیم مصرف می‌کنند وزن ثابتی دارند. همین پژوهش نشان می‌دهد زن‌هایی که روزانه 1 گرم کلسیم دریافت می‌کنند لاغر می‌شوند. بنابراین به نظر می‌رسد شانس لاغری با مصرف محصولات لبنی بالاتر است.

مواد غذایی سرشار از کلسیم: شیر کم چرب  ، پنیر پارمیسان .توجه داشته باشید که این پنیر در عین حال چرب است.

پتاسیم: جلوی احتباس آب را می‌گیرد

پتاسیم تأثیر مُدری دارد. یعنی ادرارآور است. در واقع این ماده‌ی معدنی میزان آب موجود در سلول‌ها را تنظیم و دفع کلیه‌ها را راحت‌تر می‌کند. پتاسیم همچنین هورمون آلدوسترون که در متابولیسم سدیم(نمک) نقش دارد را تنظیم می‌کند. در نتیجه پتاسیم نمی‌گذارد بدن شما دچار «ورم» شود.

مواد غذایی سرشار از پتاسیم: زردآلوی خشک، موز  و زنجبیل

 

کروم: خواص ضدچاقی

کروم عملکرد انسولین را بهبود می‌بخشد. این ریز مغذی مسئول تنظیم میزان گلوکز خون است و می‌تواند نقش ضدچاقی داشته باشد. حواستان باشد فشارهای روحی تولید هورمون کورتیزول را افزایش می‌دهد و این هورمون به میزان ذخیره‌ی کروم بدن آسیب می‌رساند.

مواد  غذایی سرشار از کروم: سیب زمینی، جعفری ، اسفناج 

آهن: موثر در جذب قندها

کمبود آهن از علائم کم خونی است که در پی آن خستگی به بار می‌آید. زمانی که بدن احساس خستگی می‌کند میل کمی به تحرک و سوزاندن انرژی دارد. این مسئله نیز به انباشته شدن کالری‌ها و در نتیجه تجمع چربی‌ها منجر می‌شود.

مواد غذایی سرشار از آهن: زنجبیل، جعفری و زردآلوی خشک

منیزیم: کالری می‌سوزاند

منیزیم به بدن کمک می‌کند تا به روش موثری از کالری‌های بدن استفاده کند. در واقع به نوعی باعث سوزاندن چربی‌ها می‌شود. برای همین کمبود این ماده‌ی معدنی روی اضافه وزن تأثیر می‌گذارد.

توصیه می‌کنیم مواد غذایی حاوی منیزیم را در برنامه‌ی غذایی‌تان بگنجانید و یادتان باشد که استرس میزان این ماده‌ی معدنی مفید را کاهش می‌دهد. بدن ما برای جبران استرس‌های وارد شده مصرف قند خود را بالا می‌برد. برای همین است زمانی که در بحران روحی قرار داریم میل زیادی به مواد غذایی شیرین نشان می‌دهیم.

مواد غذایی سرشار را منیزیم: گردو ، زنجبیل ،گل گاوزبان


٠٩:٥٣ - پنج شنبه ٢٩ بهمن ١٣٩٤    /    شماره : ٣١٢١٠    /    تعداد نمایش : ١٦٠٦


نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر:
 

خروج




شعار سال
پیوندها
آمار بازدید
 بازدید این صفحه : 900320 | بازدید امروز : 215 | کل بازدید : 3940022 | بازدیدکنندگان آنلاين : 1 | زمان بازدید : 1.9392 

همدان - ميدان قائم - ابتداي بلوار ارم - مركز درماني شهيد بهشتي 6-38380283-081 , 6-38380704-081,نمابر 38381035-081

Email:Shahidbeheshti@umsha.ac.ir

تمام حقوق مادي و معنوي متعلق به مركز درماني شهيد بهشتي مي باشد