تولید؛ دانش‌بنیان، اشتغال‌آفرین

×

عبارت خود را درج و جهت جستجو "Enter"را بفشارید

تماس

تست

مسئول حراست مرکز درمانی شهید بهشتی همدان
نام و نام خانوادگی: محسن رضوان
 
 
 
بنام خداوند جان و خرد
 
« اللهم احرسنی بحراستک و احفظنی بحفظک »
 
تعریف حراست
 
 
 
حراست در لغت به معنای پاسداری و مراقبت کردن می باشد . از لحاظ عرف اداری حراست به نهادی گفته می شود که در قلب تشکیلات یک سازمان وجود داشته و وظیفه خطیر مراقبت از سلامت اجزای ریز و درشت آن تشکیلات را دربرابر انواع و اقسام انحراف های موجود به عهده دارد .
 
 
 
 
 
حراست پشتوانه ای محکم برای سلامت جامعه اداری
 
وظیفه اصلی حراست، مواظبت از سلامت سازمان است. از آنجا که سلامت هر سازمان همواره در معرض آلودگی ها و تهدیدات درونی و نفوذی است، برای حفظ سلامت و پیشگیری از آلودگی ها نیازمند سیستمی هستیم که با دقت زیاد از نفوذ آفت ها به داخل سیستم جلوگیری کند و نیز با تشخیص و شناخت آفت های درونی، زمینه های علاج به موقع و سلامت سازمان را فراهم سازد.
 
اهداف عمده از حضور حراست در عرصه فرایند های سازمانی:
 
 1- هدف کلان و راهبردی: حفظ و ارتقای توان حفاظتی و امنیتی سازمان به منظور پیشبرد اهداف سازمان.
 
 2- اهداف عملیاتی: همراهی و مساعدت مدیران با ارائه مشورت های موثر و اطلاع رسانی به موقع، اعمال نظارت ها و  انجام اقدامات موثر جهت حفاظت همه جانبه از ایمنی و سلامت منابع سازمان.
 
حوزه های فعالیت حراست:
 
1- اطلاع رسانی به موقع از وضعیت سیستم به مراجع ذی صلاح.
 
2- حفاظت از اماکن، تاسیسات و تجهیزات(حفاظت فیزیکی).
 
3- حفاظت از اسناد و مدارک محرمانه.
 
4- حفاظت پرسنلی.
 
5- حفاظتIT
 
 -  حفاظت پرسنلی: وظیفه نیروی انسانی، رسیدن به اهداف سازمانی است ولی وظیفه حراست حفظ سلامت نیروی انسانی است.
 
-  حراست بعنوان مشاوری امین: با توجه به اشراف اطلاعاتی که حراست به مجموعه دارد می تواند مشاور خوبی برای همه مسئولین سازمان باشد.
 
-  احقاق حقوق کارکنان در جهت کاهش نارضایتی ها و افزایش انگیزه در آنها.
 
-  حفظ سلامت مدیریت به معنای یک جایگاه حاکمیتی در خدمت سیستم.
 
-  احقاق حقوق ارباب رجوع.
 
-  کمک به انتصاب افراد شایسته(شایسته سالاری): طبق قانون، انتصاب مسئولین به پست های حساس و مسئولیت بخش های مختلف اداری و درمانی باید پس از تعیین صلاحیت توسط حراست دستگاه صورت گیرد.
 
- جلوگیری از بروز انواع فساد اداری
 
مفهوم کلی فساد اداری از دیدگاه سازمان مدیریت و برنامه ریزی، عبارتست از اقدامات ماموران دولتی با هدف انتفاع و بهره برداری برای خود و یا اشخاص دیگر که از راههای زیر انجام می شود:
 
 نقض قوانین و مقررات اداری.
 تغییر و تفسیر قوانین و ضوابط اداری.
 خودداری، کندکاری یا کوتاهی در انجام وظایف قانونی در قبال ارباب رجوع.
 تسهیل و یا تسریع غیر عادی در انجام کار برای اشخاص معین در مقایسه با دیگران.
نقش حراست در پیشگیری از وقوع انواع تخلف
 
 نقش هشدار دهنده یا پیشگیری کننده.
 نقش اصلاح کننده یا درمان کننده.
 نقش جدا کننده از سیستم.
همکار گرامی:
 
اطلاعات شما حتی اگر بسیار نا چیز به نظر برسد شاید برای رسیدن به هدفی که ما و شما دنبال آن هستیم راهنمایی بزرگی باشد.
 
در جهت سالم سازی محیط، ما را یاری نمایید.
اسپریت پرتال نیافام

سامانه ی گفتگوی آنلاین نیافام