برنامه راهبردی و استراتژیک کتابخانه بیمارستان شهید بهشتی
اهداف بلند مدت کتابخانه
برنامه استراتژیک کتابخانه
توسعه فضاهای انعطاف پذیر در بخش های مربوط به خدمات کتابخانه ( خدمات فیزیکی و مجازی) مطابق با نیازهای مراجعه کنندگان
ارتقاء و بروز رسانی مجموعه منابع کتابخانه
ارائه خدمات آموزش الکترونیک برای مراجعان
برنامه های آموزشی مربوط به توانمند سازی کارکنان و کاربران کتابخانه
2. حفظ و بکارگیری کارکنان ماهر، توانمند و با تجربه
تشویق کارکنان در جهت بازآموزی و یادگیری مادام العمر در ارتباط با شرایط شغلی و مهارت های ارتباطی و اجتماعی
اجرای برنامه هایی برای تربیت مدرس- کتابدار و ایجاد انگیزه و مشارکت کارکنان در برنامه ها
ایجاد فضای سالم سازمانی و همکاری مثبت بین کارکنان کتابخانه مرکزی و کتابخانه های تابعه
3 . اطمینان حاصل کردن از فرایند دسترسی پایداری و قابلیت کشف منابع اطلاعاتی
بررسی و اجرای مدل های جدید دسترسی به محتوای منابع مانند: مانند خرید فصلی منابع، دریافت هزینه به ازای هر بار استفاده، ارتباطات و تعامالات بین کتابخانه ای با ناشران جهت استفاده موثر تر از منابع
دسترسی و ترویج استفاده از مجموعه های ویژه و دسترسی محدود ( در خصوص پایگاه های اطلاعاتی دوره trial )
4. ارائه خدمات آموزشی نوین برای مراجعان و کارکنان کتابخانه
تقویت مهارت و دانش کارکنان کتابخانه در جهت پاسخگویی به نیازهای در حال رشد مراجعان بالفعل و بالقوه کتابخانه
همکاری با سایر بخش های دانشگاه از جمله کتابخانه مرکزی، دانشکده ها و سایر بیمارستان ها جهت آموزش و تقویت توانمند سازی مراجعان و کارکنان از طریق دوره های آموزشی حضوری و یادگیرری از راه دور
همکاری با سایر کتابخانه های دانشگاه و سایر دانشگاه های وزارت بهداشت برای طراحی، توسعه و پیاده سازی خدمات کتابخانه ای ، در جهت تحقق ایجاد محیط آموزشی و پژوهشی
مشارکت فعال با سایر کتابخانه ها برای دسترسی به منابع و خدمات
برنامه عملیاتی ( Operational Program)
بر اساس ارزیابی عوامل داخلی و خارجی تاثیر گذار بر کتابخانه برنامه عملیاتی در نظر گرفته شده برای اجرا در 3 سال آینده توسط شورای برنامه ریزی و سیاستگذاری کتابخانه های بیمارستانی دانشگاه به شرح زیر می باشد:
استراتژی 1: ایجاد و حفظ فضای غنی شده با تکنولوژی اطلاعات و ارتباطلات مطابق با نیازهای متنوع جامعه کتابخانه |
|
هدف استراتژیک |
برنامه های آموزشی مربوط به توانمند سازی کارکنان و کاربران کتابخانه |
برنامه عملیاتی: هدف اول |
برنامه های آموزشی برای کارکنان مطابق با نیازهای مراجعان و استفاده از فناوری های نوین جهت ارائه خدمات و معرفی منابع کتابخانه( مطابق با برنامه آموزشی ضمن خدمت دانشگاه در سال و توانمندسازی در سال های 1400 تا 1403) |
استراتژی 2: حفظ و بکارگیری کارکنان ماهر، توانمند و با تجربه |
|
هدف استراتژیک |
اجرای برنامه هایی برای تربیت مدرس- کتابدار و ایجاد انگیزه و مشارکت کارکنان در برنامه ها |
برنامه عملیاتی: هدف دوم |
ترغیب کارکنان در استفاده از وب سایت کتابخانه جهت ارائه خدمات کتابخانه ای ( رزومنابع، متون آموزشی، اطلاع رسانی منابع...) |
برنامه عملیاتی : هدف سوم |
ایجاد جایگاه و بکارگیری متخصصین کتابداری و اطلاع رسانی پزشکی به عنوان کتابدار بالینی در گروه های بالینی ( اجرا حداقل در 2 یا 3 گروه های بالینی بیمارستان طی سال های 1400تا 1403) |
استراتژی 3: . اطمینان حاصل کردن از فرایند دسترسی پایداری و قابلیت کشف منابع اطلاعاتی |
|
هدف استراتژیک |
بررسی و اجرای مدل های جدید دسترسی به محتوای منابع مانند: مانند خرید فصلی منابع ، دریافت هزینه به ازای هر بار استفاده، ارتباطات و تعامالات بین کتابخانه ای با ناشران جهت استفاده موثر تر از منابع |
برنامه عملیاتی: هدف چهارم |
اجرای فرایند خرید منابع به صورت اشتراکی با سایر کتابخانه مرکزی و سایر کتابخانه های دانشگاه ، همچنین ایجاد فرایند های دسترسی منعطف جهت تامین منابع |
استراتژی 4: ارائه خدمات آموزشی نوین برای مراجعان و کارکنان کتابخانه |
|
هدف استراتژیک |
تقویت مهارت و دانش کارکنان کتابخانه در جهت پاسخگویی به نیازهای در حال رشد مراجعان بالفعل و بالقوه کتابخانه |
برنامه عملیاتی : هدف پنجم |
اجرای برنامه های اموزشی برای کارکنان مطابق با نیازهای مراجعان و استفاده از فناوری های نوین شبکه های اجتماعی جهت ارائه خدمات و معرفی منابع کتابخانه به صورت کارگاه های آموزشی دوره ای |
هدف استراتژیک |
مشارکت فعال با سایر کتابخانه ها برای دسترسی به منابع و خدمات |
برنامه عملیاتی : هدف ششم |
انتشار بروشورهای مرتبط با منابع و سواد اطلاعاتی مورد نیاز و کاربرد کاربران |
برنامه عملیاتی: هدف هفتم |
اجرای برنامه ارزیابی و گزارش دوره ای از عملکرد کتابخانه هر شش ماه بر اساس چک لیست های وزرات |