تولید؛ دانش‌بنیان، اشتغال‌آفرین

×

عبارت خود را درج و جهت جستجو "Enter"را بفشارید

تماس

تست

نام بخش داخلي2(نفرولوژي)
مسوول بخش مرضيه عسگري
مسير دستيابي طبقه دوم - بخش نفرولوژي
شماره تماس

314-311

رئيس بخش : دكتر غلياف

 

مقدمه:

علم نفرولوژی در ایران تاریخچه طولانی دارد. ابوبکر محمد ابن ذکریای رازی پزشک، فیلسوف و شیمیدان ایرانی که به سال 865 تا 925 میلادی زندگی می­کرد از پیشگامان علم نفرولوژی محسوب می­گردد. رازی کتابهای متعددی را به نگارش در آورده از جمله کتاب (( مشاهدات بالینی)) که در آن سیر و پیشرفت بیماری­های مختلف را تشریح نموده است. ابوعلی سینا(980 تا 1037 میلادی) یکی از دانشمندانی بود که آزمایش کامل ادرار را به روش علمی انجام و مورد بررسی قرار داد وی در کتاب مشهورش به نام قانون آزمایش کامل ادرار را تفسیر جالبی نموده است اگر ادراری تیره و کدر باشد و رسوباتی در لایه های مختلف آن معلق بماند نشانه درد دماغی، بی خوابی، ناشنوایی و گیجی ذهن است این جمله را می توان توصیفی از اورمی ناشی از نفریت ارثی (سندرم آلپورت) دانست.

علم نفرولوژی مدرن در ایران از اواسط دهه 1340 شروع شد و از سال 1348 تعدادی از بخشهای درمانی داخلی به بیماران نفرولوژی اختصاص یافت.  

به دلیل کثرت بیماران با مشکلات داخلی، بخش های داخلی یکی از مهمترین بخش ها در بیمارستانها میباشند و با توجه به تنوع بسیار زیاد مشکلات داخلی تفکیک این بخشها یکی از مهمترین اقدامات جهت شناسایی به موقع مشکلات و انجام اقدامات درمانی تخصصی می باشدکه بیمارستان شهید بهشتی شامل 6 بخش داخلی میباشد که از جمله آن بخش نفرولوژی می باشد.

* بخش داخلی(2) (نفرولوژی- روماتولوژی) مرکز آموزشی درمانی شهید بهشتی در طبقه دوم بیمارستان در کنار بخش نفرولوژی از سال 1388 شروع بکار نموده است این بخش دارای 9 پرستار، 4 بهیار، 3 نیروی خدماتی، یک منشی است که در 3 شیفت صبح- عصر- شب به ارائه خدمات سلامت به بیماران می پردازند.

* تعداد نیروها در طول هر شیفت به ترتیب ذیل می باشد:

1- صبح ها : 5 پرستار، 2 کمک بهیار، 1 نیروی خدماتی، 1 منشی

2- عصرها: 3 پرستار، 1 کمک بهیار، 1 نیروی خدماتی

3- شب ها: 3 پرستار، 1 کمک بهیار، 1 نیروی خدماتی

4- روزهای تعطیل تعداد پرسنل پرستاری شیفت صبح 3 نفر، کمک بهیار 1 نفر

* نحوه ویزیت بیماران:

کلیه بیماران این بخش در شیفت صبح توسط پزشکان متخصص ویزیت می شوند و در شیفت عصر و شب توسط دستیاران داخلی ویزیت انجام می شود.

* رئیس بخش داخلی 2: دکتر فرهاد خوشجو(فوق تخصص کلیه، فشارخون و پیوند کلیه و استادیار تمام وقت)

مسئول بخش داخلی 2: مرضیه عسگری کارشناس پرستاری دارای 12 سال سابقه کاری و 8 سال سابقه کار در بخش های داخلی

* اقدامات تخصصی و عمومی بخش داخلی 2:

اقدامات تخصصی شامل:

1-    کارگذاری کاتتر (ژوگولار- فمورال-  ساب کلاوین)

2-    خارج کردن کاتتر (ژوگولار- فمورال-  ساب کلاوین)

3-    بیوپسی کلیه

4-    تزریق و Tap داخل مفصلی

5-    انجام دیالیز صفاقی

اقدامات عمومی شامل:

1-    آسپیراسیون مغز استخوان BMB-BMA

2-    کارگذاری CVP

3-    خارج کردن CVP

4-    Tap مایع آسیت، پلور

5-    خارج کردن Chest tube

* بخش داخلی 2 مجهز به :

1-    25 تخت فعال

2-    یک اکسیژن سانترال

3-     یک دستگاه الکتروکاردیوگرافی

4-    یک دستگاهD.C  شوک

5-    یک دستگاه نبولایزر

6-     یک دستگاه پالس اکسی متری

7-    یک دستگاه ساکشن پرتابل

8-    یک دستگاه ماساژور جهت انجام فیزیوتراپی

9-    دو دستگاه فشارسنج و یک گوشی معاینه

10-   یک دستگاه پمپ انفوزیون

11-   یک عدد برانکارد، سه عدد ویلچر

12-   سه عدد کپسول اطفاء حریق

* ویژگی بخش داخلی 2:

1-    توانایی و تبحر پزشکان این بخش در انجام اقدامات تخصصی (کاتتر گذاری، Tap درمانی، تزریق داخل مفصلی، کارگذاری CVP  و انجام BMB-BMA و ......)

2-    توانایی و همکاری پرستاران با پزشکان در انجام موارد فوق

3-    اخذ رضایت آگاهانه و توضیح در مورد انجام پروسیجرها به بیماران

4-    تحویل و تحول بخش به صورت بالینی به پرسنل در هر شیفت کاری

5-    دقت و مهارت کافی در آماده سازی وسایل جهت انجام پروسیجرهای خاص در بخش

6-     تکمیل فرمهای ارزیابی اولیه از بیماران و همراهان

7-    انجام آموزشهای گروهی به بیماران و همراهان حین بستری و ترخیص

8-    تهیه و تحویل پمفلت های آموزشی به بیماران در بدو بستری ، حین بستری و هنگام ترخیص

9-    مجهز بودن بخش به نمازخانه  جهت انجام فریضه نماز جهت بیماران و همراهان که قادر به حضور در نمازخانه بیمارستان نیستند

10-   وجود ایستگاه مطالعه در بخش و مجهز بودن به کتاب های مذهبی و عمومی

11-   مجهز بودن تمام اتاقهای بخش(8 اتاق) به روشویی و نصب پوستر شستن دستها بر روی تمام آنها

12-   نصب 3 عدد محلول ضدعفونی کننده دست (سپتی سیدین) جهت استفاده پزشکان، پرسنل، و همراهان و بیماران با پوستر آموزشی در بخش

13-   وجود 9 عدد تلویزیون و 10 عدد یخچال و یک آب سرد کن جهت رفاه حال بیماران در بخش

14-   برگذاری آزمون ها و جلسات درون بخشی ماهانه و تکمیل فرم اصلاحات در صورت نیاز

15-   تهیه و وجود کتابچه های کنترل عفونت- بهداشت محیط- استراتژیک و برنامه عملیاتی  و بهبود کیفیت در بخش

 

* رسیدگی به شکایات:

1-    در صورت وجود مشکل در بخش در ابتدا مسئول بخش در شیفت صبح و مسئول شیفت در شیفتهای عصر و شب پاسخگو خواهند بود در صورت عدم رفع مشکل در شیفت صبح (سوپروایزر یا مسئول خدمات پرستاری) یا دفتر مدیریت پاسخگو خواهند بود و در شیفت عصر و شب نیز سوپروایزر کشیک مسئول رسیدگی به شکایات خواهد بود.

2-    از طریق شماره پیامک 300064448000029 یا به صورت الکترونیکی با مراجعه به وب سایت بیمارستان نیز امکان مطرح نمودن پیشنهادات و شکایات بیماران یا همراهانشان وجود دارد.

 

* ترخیص و نقل و انتقالات بیماران:

- ترخیص یا انتقال بیماران با دستور پزشک انجام می شود.

- در صورت انتقال بیمار به بخش های دیگر پس از هماهنگی و تعیین تخت بیمار، با رعایت اصول استاندارد انتقال، انتقال بیمار صورت می گیرد. در صورت انتقال بیمار به بخشهای ویژه (ICU) بیمار به همراه یک پرستار یا بهیار، کمک بهیار و خدمات با برانکارد و کپسول اکسیژن به بخش مورد نظر منتقل می شود و تا انتهای تحویل و تحول بیمار در بخش حضور دارد. 

 

 

طراحی پورتال سازمانی

سامانه ی گفتگوی آنلاین نیافام